رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی «علم و فناوری» را ابلاغ کردند
تفاوت بیزنس پلن و بیزنس مدل

بیزنس پلن یا همان طرح کسب و کار، مسیر حرکت شما و نقشه راهتان است که از بخش هایی نظیر شرح فعالیت، اندازه #بازار، مخاطبین، برنامه #مالی و ... تشکیل شده که تا پایان 13 روز نوروز به آن ها تسلط کامل خواهیم داشت.

بیزنس مدل یا مدل کسب و کار، بخشی از طرح کسب و کار است و جزئیاتی از قبیل چگونگی جذب #مشتری تا نحوه تولید محصول و به عبارت کلی، چگونگی #درآمدزایی را در بر می گیرد. بیزنس مدل و بیزنس پلن وابستگی متقابل با هم دارند. مدل آنچه که قرار است به آن برسید را نشان می دهد و طرح کسب و کار، ساختارهای لازم برای رسیدن به آن را مشخص می کند.

 

💭خلاصه مطلب، معرفی شرکت، خدمات و محصول

📖  خلاصه مطلب (Summary) : چون این بخش اولین قسمتی است که خوانده می شود، پیشنهاد می شود آخر از همه نوشته شود تا تسلط کافی بر موضوع داشته باشید و در 2 صفحه به صورت خلاصه بیان شود. باید بتوانید به مواردی نظیر : محصول شما چیست؟ ارزش پیشنهادی، مشکل و راه حل، مشتریتان، target market ، آینده این بازار و صنعت، معرفی تیم، تصمیمات و دستاوردهای احتمالی آینده، بپردازید. اگر به دنبال جذب سرمایه هستید این بخش باید شامل خلاصه برنامه مالی، مبلغ درخواستی شما، نحوه استفاده از این پول و هزینه هایتان نیز باشد.

📖 در بخش معرفی فعالیت شرکت (General Company Description) ، شما می توانید چشم انداز، ماموریت، هدف، مشکلی که حل می کنید، مشتریان، شرح صنعت، تحلیل رقبا و ... را خیلی خلاصه عنوان کنید. در ادامه مطالب، تمام این سرفصل ها با جزئیات توضیح داده می شوند.

📖 خدمات و محصولات: (Product and Services) ، محصول یا خدمت خود را با جزئیات توضیح دهید. این بخش شامل بخش فنی، قیمت گذاری، تصاویر و امتیازات ویژه ای که محصول شما نسبت به سایر رقبا دارد، خواهد بود.

 

💭 مطالعات بازار

📖  مطالعات بازار (Market Study) : در این بخش، باید یک سری اعداد و ارقام را با آنالیز رفتار مصرف کننده و بازار هدف استخراج و تحلیل کنید.

در بخش جمع آوری داده ها از دو روش اولیه و ثانویه استفاده می شود. مطالعات ثانویه با کمک داده های عمومی صنعت انجام می شود و شامل اطلاعاتی از قبیل بنگاه های فعال، سوددهی بازار، روند تغییرات بازار، تقسیم بندی بازار و ... می باشد. این اطلاعات در کتابخانه ها و وبسایت های آماری به راحتی در دسترس قرار می گیرند. مطالعات اولیه بازار، استخراج و محاسبه اطلاعاتی برای استارتاپ خودتان و با هدف در نظر گرفتن جامعه مختص خودتان است که می توانید از روش هایی مثل مصاحبه و نظرسنجی آن ها را به دست بیاورید.

 

📖  اندازه بازار (Market Size): به کل مشتریان بالقوه موجود در بازار که می توانند برای شما درآمدزایی ایجاد کنند گفته می شوند. مطالعه اندازه بازار به شما کمک می کند تا بتوانید تفاوت بین بازار کل موجود (کل درآمد قابل کسب) و بازار قابل دسترسی خودتان را تشخیص دهید. 5 روش برای محاسبه اندازه بازار را در این لینک بخوانید.

 

  📖  بازار هدف (Target Market): درصدی از کل بازار که می خواهید به دست بیاورید را بازار هدف می نامند. این که تصاحب چه درصدی از بازار برای کسب و کار شما مطلوب است، بستگی به اندازه کل بازار شما دارد. ممکن است شما برای 2 درصد از یک بازار 10 میلیاردی برنامه ریزی کنید یا برای 20 درصد از یک بازار 1 میلیاردی. این دو بازار درآمد یکسانی برای شما خواهند داشت ولی پتانسیل رشدتان از 98 درصد تا 80 درصد متفاوت خواهد بود.

 

💭  شناخت مشتری: (Customer) ، باید بتوانید مشتری هدف خود را شناسایی کنید و پروفایل او را تشکیل دهید. برای این کار می توانید از ویژگی های یک مشتری بالفعل (یک نفر که مطمئن هستید محصول شما را خریداری خواهد کرد) استفاده کنید و آن را تعمیم دهید. اطلاعات پروفایل شامل سن، مکان جغرافیایی، تحصیلات، سلیقه، درآمد و برخی شاخص های دیگر با توجه به نوع بازار است. این پروفایل به شما کمک می کند بازار هدفتان را بهتر بشناسید و استراتژی های ورود به بازار را با توجه به مشتری خاص خودتان پایه ریزی کنید. اگر بازار شما B2B است آن گاه باید پروفایلتان به سوالاتی نظیر صنعت، مکان، اندازه بنگاه، کیفیت تکنولوژیکی و ... پاسخ دهد.

 

💭 تحلیل رقبا: (Competitive analysis)

لیستی از شرکت هایی که ممکن است با شما رقابت داشته باشند تهیه کنید و مهره های اصلی آن را طبقه بندی کنید. این که در کدام بخش با شما رقابت می کنند و شما چه مزیت هایی نسبت به آن ها دارید. رایج ترین نوع تحلیل رقبا، کشیدن ماتریس آن است. در محور افقی ماتریس ویژگی های مورد رقابت و در محور عمودی آن نام رقبا را نوشته و علامت گذاری کنید. روش دیگری که استفاده می شود کشیدن دو محور عمودی و افقی و بررسی 2 ویژگی اصلی کالای خودتان است. سپس جایگاه خود و رقبا را در 4 منطقه مختصات مشخص کنید. نمونه این تحلیل ها در تصویر زیر نشان داده شده است

💭📖 برنامه اجرایی: (Operational Plan) ، صفر تا صد اجرای طرحتان را با تمام جزئیات پیش بینی کنید. در این قسمت از فرضیات خارج می شوید و برنامه عملیاتی استارتاپتان را از نحوه تولید محصول و تکنولوژی به کار رفته در آن، تا مراحل فروش و پس از آن را خواهید دید. مواردی که در این قسمت بررسی می شود کاملاً بستگی به نوع بیزنس شما دارد. ممکن است برای یک استارتاپ خرده فروشی بحث حمل و نقل و انبارداری مورد توجه قرار بگیرد و برای استارتاپ خدماتی، پشتیبانی مهمترین بخش عملیاتی باشد. ولی به طور کلی : تولید محصول، کیفیت و تکنولوژی به کار رفته در آن، محل استقرار و فضای مورد نیاز شرکت، دسترسی به بازار، پیش نیازهای حقوقی و مجوزها، نیروی انسانی مورد نیاز، تحصیلات و مهارت هایشان و مسائل مالی و حسابداری باید بررسی شود.

 

💭📖 مدیریت و سازماندهی: (Management & Organization)، تمام اعضای تیم، سابقه فعالیت، درصد مالکیت، تحصیلات و تجاربشان و ارزشی که برای تیم شما می آفرینند را لیست کنید. بهتر است اگر اعضای تیمتان بیش 10 نفر باشد، از یک چارت مدیریتی برای اعضای تیم و مسئولیت هایشان رسم کنید. می توانید به همکارانتان در خارج از شرکت، حامیانتان و یا سرمایه گذاران نیز در این قسمت اشاره کنید.

💭 قیمت گذاری

قیمت گذاری محصول معمولأ پیچیده است و از ارائه رایگان تا قیمت گذاری بر اساس هزینه ها یا تقاضای بازار، متفاوت است.

استراتژی قیمت گذاری همچنین به نوع مشتریان شما، مدل درآمدی و شرایط رقابتی بازار بستگی دارد. هدف این است که قیمتی متناسب با ارزش دریافتی مشتری و منصفانه برای تولید کننده، تعیین شود. در اینجا به 10 نوع کسب درآمد و قیمت گذاری اشاره می کنیم:

📖 کالا و خدمات رایگان و کسب درآمد از طریق تبلیغات

-کالا رایگان است و خدمات مربوط به آن باید خریداری شود

 📖 مدل فریمیوم

قیمت گذاری بر اساس هزینه های تولید محصول

-مدل سنتی، حاشیه سود تا 10٪؜

📖 قیمت گذاری ارزشی

-بر اساس ارزشی که مصرف کننده دریافت می کند، معمولأ برای موارد درمانی و اختراعات استفاده می شود

📖 پورتفولیو

-در مواردی که چند نوع کالا یا خدمت با ارزش متفاوتی ارائه می شود

📖 قیمت گذاری حجمی

بر اساس تعداد کاربران می تواند متفاوت باشد

📖 جایگاه رقابتی

-در بازارهای رقابتی مهم نیست چقدر هزینه می کنید، قیمت گذاری شما باید متناسب با قیمت رقابتی بازار باشد

📖 قیمت گذاری بر اساس ویژگی های محصول

-ویژگی های بیشتر و اختصاصی تر، قیمت بالاتر

📖 مدل تیغه ای Razor blade model

-محصول پایه ای ارزان و محصولات وابسته به آن با قیمت بیشتر، مثل پرینتر ارزان و کارتریج گران قیمت

 
منبع: روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری استان کردستان
 
نظرسنجی وب سایت




[مشاهده نتایج]
اگر شما هم ایده‌ای دارید هم اکنون به پارک بپیوندید
استان کردستان، سنندج
بهاران، میدان قانع، بلوار زکریای رازی
از بازدید شما متشکریم
در هرچه بهتر کردن اطلاع رسانی و سرویس دهی ما را یاری کنید:
لطفا نظرات و پیشنهادات خود را توسط ایمیل info@stpok.ir به ما ارسال کنید.