رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی «علم و فناوری» را ابلاغ کردند

ثبت اختراع و مالکیت فکری

پارک علم و فناوری استان کردستان / ثبت اختراع و مالکیت فکری

مالکیت فکری، به عنوان یکی از زیرساخت­های توسعه فناوری، بیش از یک قرن است که در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در این راستا نیز بیش از 25 نوع کنوانسیون و معاهده بین المللی وجود دارد که همگی حاکی از اهمیت این مقوله به عنوان زیرساخت توسعه فناوری مطرح می شود.

در دنیای امروز دستیابی به تکنولوژی های نو و اقتصاد دانش بنیان یکی از شاخص­های توسعه و پیشرفت ملل محسوب می­شود و برای ایجاد انگیزه در بین محققین و مخترعین و واحد­های (R&D) (تحقیق و توسعه)، یکی از راهکارهای مفید، ایجاد نظام حمایتی در قالب اختراعات است و کشورها با ایجاد نظام حق انحصاری برای اختراعات و نوآوری­ها سعی می­کنند تا هزینه­های تحقیق و توسعه دوباره عاید صاحب فکر گردد تا بیش از پیش به فعالیت­های خلاقانه بپردازد چرا که با رشد مهندسی معکوس و کپی برداری، تکنولوژی­های اصیل و نو که موجب تزریق خون تازه در کالبد صنعت کشور است به فراموشی سپرده خواهد شد و روح تفحص و خلاقیت و نوآوری در بین افراد جامعه از بین خواهد رفت، لذا تنها در سایه یک نظام حمایتی در قالب اختراعات است که روح تحقیق در جامعه گسترش خواهد یافت و می­توان با اعطاء حقوق لازم (اختراع) به مخترعین این روحیه را تقویت نمود.

از این رو کارشناسان این اداره با استفاده از بانک‌های تخصصی و تهیه گزارش‌های جستجو در زمینه‌های مالکیت فکری بطور خاص و مدیریت فناوری بطور عام آماده ارایه خدمات متنوع در زمینه‌های جستجوی تخصصی اسناد اختراع، مشاوره در زمینه ثبت اختراع در داخل و خارج از کشور، حمایت از ثبت اختراع داخلی و خارجی، قیمت‌‌گذاری دانش فنی، فروش و انتقال دانش فنی، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با مالکیت فکری و... به واحدهای فناور مستقر در پارک و مراکز رشد، اعضاء هیات علمی دانشگاه­ها و محققین خصوصی و واحدهای تحقیق و توسعه می‌باشند.

مالکیت فکری (PropertyIntellectual)

نتایج عینی حاصل از خلاقیت­های فکری انسان را مالکیت فکری می­نماند. مالکیت­های فکری در دو دسته کلی مالکیت صنعتی و حق نشر قرار می­گیرند.

تقسیم بندی مالکیت فکری

1. مالکیت صنعتی (Industrial Property)

  • اختراع (Invention): محصول یا فرآیندی است که راه نوینی را جهت انجام کاری ارائه می‌دهد یا راه حل فنی جدیدی را برای حل مشکلی پیشنهاد می‌کند. پس اختراع لزوماً نباید خیلی برجسته و یا دارای ارزش علمی خیلی بالا باشد.
  • علامت تجاری (Trademark): نشانه یا شاخصی است که معرف کالاها یا خدمات معینی است که توسط شخص یا شرکت خاصی ارایه می‌شود.
  • نشان جغرافیایی (Geographical Indication): نشانه‌ای است برای کالاهایی که مبدا جغرافیایی ویژه و مشخصی دارند و دارای کیفیت یا اعتباری می‌باشند که ناشی از خاستگاه اصلی و اولیه آنهاست.
  • طراحی صنعتی (Industrial Design): طراحی صنعتی جنبه تزئینی یا زیبایی شناسی کالا را نشان می­دهد. طراحی صنعتی می‌تواند شامل خصوصیات سه بعدی مثل شکل کالا یا خصوصیات دو بعدی مانند الگوها، خطوط و رنگ باشد.
  • نقشه‌های مدارهای مجتمع (Topography of Integrated Circuits): توپوگرافی مدارهای یکپارچه همان مدارهای کامل الکترونیک است.
  • رازهای تجاری (Trade secret): اسرار تجاری شامل هر فرمول، الگو، مهارت عینی، ایده، فرایند یا اطلاعات منسجمی است که برای صاحب آن در بازار مزیت رقابتی فراهم می­کند و به صورت محرمانه حفظ می­شود.

2.       حق نشر و حقوق مرتبط با آن (Copyright and Related Rights)

آثار مکتوب، نرم‌افزارهای رایانه‌ای، موسیقی، شعر، فیلم و مجسمه‌سازی و دیگر مقوله های هنری می­توانند در قالب حق نشر و حقوق مرتبط با آن محافظت شوند. 
نظرسنجی وب سایت




[مشاهده نتایج]
اگر شما هم ایده‌ای دارید هم اکنون به پارک بپیوندید
نام
ایمیل
تلفن همراه
 
استان کردستان، سنندج
بهاران، میدان قانع، بلوار بوعلی، نبش کوچه سوم
از بازدید شما متشکریم
در هرچه بهتر کردن اطلاع رسانی و سرویس دهی ما را یاری کنید:
لطفا نظرات و پیشنهادات خود را توسط ایمیل info@stpok.ir به ما ارسال کنید.