رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی «علم و فناوری» را ابلاغ کردند

ثبت اختراع و مالکیت فکری

پارک علم و فناوری استان کردستان / ثبت اختراع و مالکیت فکری

مالکیت فکری، به عنوان یکی از زیرساخت­های توسعه فناوری، بیش از یک قرن است که در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در این راستا نیز بیش از 25 نوع کنوانسیون و معاهده بین المللی وجود دارد که همگی حاکی از اهمیت این مقوله به عنوان زیرساخت توسعه فناوری مطرح می شود.

در دنیای امروز دستیابی به تکنولوژی های نو و اقتصاد دانش بنیان یکی از شاخص­های توسعه و پیشرفت ملل محسوب می­شود و برای ایجاد انگیزه در بین محققین و مخترعین و واحد­های (R&D) (تحقیق و توسعه)، یکی از راهکارهای مفید، ایجاد نظام حمایتی در قالب اختراعات است و کشورها با ایجاد نظام حق انحصاری برای اختراعات و نوآوری­ها سعی می­کنند تا هزینه­های تحقیق و توسعه دوباره عاید صاحب فکر گردد تا بیش از پیش به فعالیت­های خلاقانه بپردازد چرا که با رشد مهندسی معکوس و کپی برداری، تکنولوژی­های اصیل و نو که موجب تزریق خون تازه در کالبد صنعت کشور است به فراموشی سپرده خواهد شد و روح تفحص و خلاقیت و نوآوری در بین افراد جامعه از بین خواهد رفت، لذا تنها در سایه یک نظام حمایتی در قالب اختراعات است که روح تحقیق در جامعه گسترش خواهد یافت و می­توان با اعطاء حقوق لازم (اختراع) به مخترعین این روحیه را تقویت نمود.

از این رو کارشناسان این اداره با استفاده از بانک‌های تخصصی و تهیه گزارش‌های جستجو در زمینه‌های مالکیت فکری بطور خاص و مدیریت فناوری بطور عام آماده ارایه خدمات متنوع در زمینه‌های جستجوی تخصصی اسناد اختراع، مشاوره در زمینه ثبت اختراع در داخل و خارج از کشور، حمایت از ثبت اختراع داخلی و خارجی، قیمت‌‌گذاری دانش فنی، فروش و انتقال دانش فنی، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با مالکیت فکری و... به واحدهای فناور مستقر در پارک و مراکز رشد، اعضاء هیات علمی دانشگاه­ها و محققین خصوصی و واحدهای تحقیق و توسعه می‌باشند.

مالکیت فکری (PropertyIntellectual)

نتایج عینی حاصل از خلاقیت­های فکری انسان را مالکیت فکری می­نماند. مالکیت­های فکری در دو دسته کلی مالکیت صنعتی و حق نشر قرار می­گیرند.

تقسیم بندی مالکیت فکری

1. مالکیت صنعتی (Industrial Property)

  • اختراع (Invention): محصول یا فرآیندی است که راه نوینی را جهت انجام کاری ارائه می‌دهد یا راه حل فنی جدیدی را برای حل مشکلی پیشنهاد می‌کند. پس اختراع لزوماً نباید خیلی برجسته و یا دارای ارزش علمی خیلی بالا باشد.
  • علامت تجاری (Trademark): نشانه یا شاخصی است که معرف کالاها یا خدمات معینی است که توسط شخص یا شرکت خاصی ارایه می‌شود.
  • نشان جغرافیایی (Geographical Indication): نشانه‌ای است برای کالاهایی که مبدا جغرافیایی ویژه و مشخصی دارند و دارای کیفیت یا اعتباری می‌باشند که ناشی از خاستگاه اصلی و اولیه آنهاست.
  • طراحی صنعتی (Industrial Design): طراحی صنعتی جنبه تزئینی یا زیبایی شناسی کالا را نشان می­دهد. طراحی صنعتی می‌تواند شامل خصوصیات سه بعدی مثل شکل کالا یا خصوصیات دو بعدی مانند الگوها، خطوط و رنگ باشد.
  • نقشه‌های مدارهای مجتمع (Topography of Integrated Circuits): توپوگرافی مدارهای یکپارچه همان مدارهای کامل الکترونیک است.
  • رازهای تجاری (Trade secret): اسرار تجاری شامل هر فرمول، الگو، مهارت عینی، ایده، فرایند یا اطلاعات منسجمی است که برای صاحب آن در بازار مزیت رقابتی فراهم می­کند و به صورت محرمانه حفظ می­شود.

2.       حق نشر و حقوق مرتبط با آن (Copyright and Related Rights)

آثار مکتوب، نرم‌افزارهای رایانه‌ای، موسیقی، شعر، فیلم و مجسمه‌سازی و دیگر مقوله های هنری می­توانند در قالب حق نشر و حقوق مرتبط با آن محافظت شوند. 
نظرسنجی وب سایت




[مشاهده نتایج]
اگر شما هم ایده‌ای دارید هم اکنون به پارک بپیوندید
استان کردستان، سنندج
بهاران، میدان قانع، بلوار زکریای رازی
از بازدید شما متشکریم
در هرچه بهتر کردن اطلاع رسانی و سرویس دهی ما را یاری کنید:
لطفا نظرات و پیشنهادات خود را توسط ایمیل info@stpok.ir به ما ارسال کنید.